یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

حقوق و مزایا و پاداش مدیران شرکت

ارائه خدمات ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت ها با کمترین قیمت

۲ بازديد
۰ ۰





حقوق و پاداش هیئت مدیره


در مقابل تکالیفی که اعضای هیئت مدیره بر عهده دارند حقوقی برای آنان بر ذمه شرکت قرار میگیرد. که به شکل پرداخت اجرت خودنمایی می.کند.

این اجرتی که مدیران دریافت مینمایند بابت فعالیتی است که در اداره شرکت انجام میدهند زیرا آنان نماینده شرکت هستند. و به منزله وکیل شرکت تلقی میکردند وکالت ممکن است تبرعی یا در قبال اجرت باشد.
البته قاعده جاری در مورد عمل تجاری این است که اعمال تجاری مجانی نیستند حتی در مورد نمایندگی و وکالت به عبارت دیگر گرچه وکالت در اعمال مدنی تبرعی است. یا در قبال اجرت لکن بدون شک باید در مورد اعمال تجارتی اصل را بر غیر تبرعی و غیر مجانی بودن آن گذاشت نیاز به بیان نیست که قانونگذار در مقام تشکیک در تبرعی بودن یا با اجرت بودن وکالت مدنی نیز اصل را بر غیر تبرعی بودن ماده ۶۷۷ قانون مدنی تصریح شده است که اگر در وکالت مجانی یا با

نهاده است. در اجرت بودن آن تصریح نشده باشد محمول بر این است که با اجرت باشد. اما پرداخت اجرت به مدیران ممکن است به یکی از اشکال آتی صورت بگیرد.

۱- حقوق معین

2- حق الزحمه حضور در جلسات هیئت مدیره

3- مزایای غیر نقدی

4- پرداخت نسبتی از سود

5- جمع بین دو یا بیشتر از صور فوق


مرجع تعیین حقوق اعضای هیئت مدیره

آنچه از مقررات قانونی بر میآید مدیر شرکت حق دریافت حقوق را دارد. و حتی ممکن است پاداش نیز بگیرد که این پاداش میتواند نسبتی از سود شرکت باشد. مرجع تعیین حقوق اعضای هیئت مدیره مجمع عمومی شرکت میباشد.
لکن باید توجه داشت که قانون دو نوع مدیر را به رسمیت شناخته است مدیر موظف و مدیر غیر موظفه تعاریف مختلفی از این دو نوع مدیر صورت گرفته .است اما برداشتی که از قانون میتوان داشت. این است که مدیران موظف در قبال مسئولیتی که به عهده دارند حقوق دریافت میکنند. که ممکن است توام با پاداش باشد. این حقوق بر اساس مقررات عام تعیین میگردد.
اگرچه در قوانین تجاری برخی کشورها موضوع پرداخت حقوق به مدیران موظف تصریح شده است. مثلاً ماده ۶۳۲ قانون تجارت الجزایر تصریح دارد که مجمع عمومی در مقابل فعالیت اعضای هیئت مدیره مبلغ ثابت سالیانه ای را تعیین میکند.

ویژگی مدیران غیر موظف

در خصوص مدیران غیر موظف که صرفاً در جلسات هیئت مدیره شرکت می کنند و ارتباط دیگری با شرکت ندارند بایت حضور در جلسات و با توجه به ساعات حضور آنان ایت مبلغی مقطوع داده میشود تعیین این مبلغ هم بر عهده مجمع عمومی در بیان تفاوت مدیران موظف و مدیران غیر موظف باید گفت که همانطور که اشاره شد.

ویژگی های مدیر موظف در شرکت


مدیر موظف به طور رسمی و تمام وقت در شرکت اشتغال دارد. و در قبال فعالیتی که انجام میدهد حقوق میگیرد که میزان آن را مجمع عمومی تعیین میکند. یکی از حقوقدانان اینگونه مدیران را مدیرانی میداند که تمام روز کار می کنند و از دیدگاه حقوقدان دیگر وی مدیری است که علاوه بر عضویت در هیئت مدیره سمت دیگری در شرکت دارد.

اصطلاح مدیر موظف 


البته برخی نیز اصطلاح مدیر" "موظف را معادل مدیر حقوق بگیر گرفته اند. همین تعریف از مدیر موظف executive director را در حقوق انگلیس و آمریکا می توان یافت که مدیر موظف را مستخدم (employee) شرکت دانسته اند که تمام وقت در شرکت مسئولیت دارد در حالی که مدیر غیر موظف مستخدم شرکت نیست و در اداره روز به روز شرکت مشارکتی ندارد عادتاً مدیر اخیر در برنامه ریزی و تعیین سیاست شرکت مداخله نمی کند. گاهی وجود وی در هیئت مدیره به دلیل موقعیت اجتماعی او میباشد و برای ایجاد وجاهت است.
از مدیر غیر موظف انتظار میرود که بر فعالیت مدیران موظف نظارت ورزد و اقدامات آنان را به چالش بکشد. کما اینکه باید موقف محکم و استوار در جهت منافع شرکت و سهامداران داشته باشد به موجب مقررات قانونی چنین مدیری عموماً در تحمل مسئولیت با مدیران موظف برابر است.

از سوی دیگر چون مدیر غیر موظف بطور تمام وقت در شرکت کار نمیکند به عنوان مدیر خارج از شرکت شناخته می.شود در شرکتهای آمریکایی ممکن است در مقابل دو مدیر موظف تعداد زیادی مدیر غیر موظف و وجود

داشته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.